1. Θεσμικές Προτάσεις

i. Κατάργηση επιμέρους δικηγορικών συλλόγων της χώρας, και δημιουργία ενός ενιαίου και πανελλαδικού δικηγορικού συλλόγου.

ii. Ο Πρόεδρος του Αρείου Πάγου να είναι αιρετός και όχι διορισμένος.

iii. Ίδρυση Δικηγορικού Δικαστικού Σώματος αποτελούμενου από Δικηγόρους με τουλάχιστον 20ετή εμπειρία, το οποίο, με ελεύθερη επιλογή των ενδιαφερομένων θα μπορεί να γνωμοδοτεί, ή να αποφαίνεται, επί αστικών εμπορικών διαφορών σε ελάχιστο χρόνο. Το κόστος θα είναι εξαιρετικά χαμηλότερο από την προσφυγή στην τακτική δικαιοσύνη. Τυχόν προσφυγή κατά της αποφάσεως του οργάνου αυτού στην τακτική δικαιοσύνη θα επιβαρύνεται περισσότερο, αλλά ο φάκελος θα είναι ήδη έτοιμος και ο χρόνος απόφασης της δικαιοσύνης υποχρεωτικώς εξαιρετικά μικρός.

iv. Ίδρυση κεντρικού μητρώου καταχώρησης αμετακλήτων μισθωτικών αποφάσεων που διατάσουν αποβολές από το μίσθιο (εν είδει ΤΕΙΡΕΣΙΑ). Η καταχώρηση θα αναφέρει μόνον το ΑΦΜ του αποβαλλομένου (που θα είναι υποχρεωτικώς καταγραφόμενο στην αίτηση στο Δικαστήριο ουσίας), και κανένα άλλο στοιχείο, πλην του αριθμού της αποφάσεως και του Δικαστηρίου. Σκοπός είναι η αποφυγή μισθώσεων με συστηματικούς κακοπληρωτές. Η πρόσβαση στο αρχείο από κάθε ενδιαφερόμενο θα είναι μόνον επί πληρωμή και ανά ελεγχόμενο ΑΦΜ.

v. Άμεση λειτουργία Ποινικών Τμημάτων στα μεγάλα δικαστήρια της χώρας τα οποία θα απαρτίζονται από δικαστές, οι οποίοι θα απασχολούνται αποκλειστικά με την εκδίκαση ποινικών υποθέσεων και δεν θα μετατίθενται σε άλλα Τμήματα (εργατικά, αστικά κ.λπ.)

vi. Εξέταση από ψυχιάτρους των δικαστών, ιδίως αυτών που ασχολούνται με οικογενειακές υποθέσεις, παραβάσεις ανηλίκων, κλπ

vii. Πλήρης ελευθεροποίηση αμοιβών Συμβολαιογράφων και Δικαστικών Επιμελητών.

2. Προτάσεις που εξυπηρετούν έμμεσα την απονομή της δικαιοσύνης, διότι καθιστούν ευχερέστερη και φθηνότερη την συλλογή του αποδεικτικού υλικού

i. Εκσυγχρονισμός επικοινωνίας των προξενικών αρχών με τουλάχιστον τις υπηρεσίες του υπουργείου εσωτερικών (ώστε να επιταχύνεται η έκδοση πιστοποιητικών για υποθέσεις διεθνούς δικαιοδοσίας). Δυνατότητα λήψης πιστοποιητικού από το διαδίκτυο με χρέωση μέσω πιστωτικής κάρτας ανά εκδιδόμενο πιστοποιητικό.

ii. Πλήρης Άρση φορολογικού απορρήτου σε περιπτώσεις αγωγών διατροφής.

iii. Πρόσβαση στα στοιχεία κοινής φορολογικής δήλωσης των συζύγων ανεξαρτήτως διάστασης. Υπαγωγή κάθε συζύγου στη ΔΟΥ του τόπου διαμονής του και δυνατότητα επιλογής της ΔΟΥ για την υποβολή της από κοινού δήλωσης των συζύγων. Τυποποίηση απαντήσεων σε συχνές ερωτήσεις και αυτοματοποιημένη ενημέρωση σχετικά με ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ζητήματα (όπως προϋποθέσεις σύνταξης) για την έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών και την αποφυγή άσκοπων προσφυγών.

iv. Ίδρυση ενιαίου μητρώου κατοικίας, προσβάσιμο και στους δικηγόρους και ανανεώσιμο υποχρεωτικά και αυτόματα με την υποβολή φορολογικής δήλωσης, με βάση τον ΑΦΜ. Έτσι οι οφειλέτες αστικών διαφορών εντοπίζονται άμεσα, με ειδική διαδικασία και μόνον με την κατοχή τελεσίδικου δικαστικού τίτλου για την οφειλόμενη απαίτηση.

v. Αυτοματοποιημένη έκδοση πιστοποιητικού εγγυτέρων συγγενών και ελάφρυνση διοικητικής διαδικασίας σε προβλήματα δημοτολογίου, καταχώρηση διαζυγίων, γάμων, κλπ. Ο ΑΦΜ παίζει κυριαρχικό ρόλο στη διασύνδεση των προσώπων και την πιστοποίηση των οικογενειακών σχέσεων.

vi. Σταδιακή Ενεργοποίηση ρυθμίσεων για ηλεκτρονική επικοινωνία πολιτών με δημόσιες υπηρεσίες (Επιμελητήρια, Ασφαλιστικά Ταμεία, Κτηματολογικά Γραφεία, κλπ) ώστε να μειωθεί η επισκεψιμότητα, το απασχολούμενο προσωπικό, ο χρόνος της συναλλαγής και το κόστος αυτής.

vii. Βελτίωση της λειτουργίας του Κτηματολογίου με άμεση αντιμετώπιση των προδήλων σφαλμάτων και μετεξέλιξη των μεταβατικών κτηματολογικών γραφείων σε οριστικά κτηματολογικά γραφεία.

viii. Μηχανοργάνωση των Υποθηκοφυλακείων της χώρας. Δυνατότητα πρόσβασης σε όσα αρχεία έχουν μέχρι σήμερα ψηφιοποιηθεί, πλην όμως δεν τίθενται σε χρήση, επειδή εκκρεμεί απόφαση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την κοστολόγηση των υπηρεσιών. Μια νέα αρχή θα μπορούσε να γίνει με δυνατότητα πρόσβασης στην τράπεζα πληροφοριών των υπηρεσιών του κτηματολογίου.

ix. Επιτάχυνση της κύρωσης δασικών χαρτών και διαρκής βελτίωση της διαδικασίας εξέτασης αντιρρήσεων ενώπιον των Επιτροπών Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων.

x. Νομοθετική αναμόρφωση και ενίσχυση της εφαρμογής του θεσμού της αναδοχής ανηλίκων.

xi. Αποτελεσματικότερη συμμόρφωση του ΙΚΑ σε δικαστικές αποφάσεις επί καταγγελιών για μη ασφάλιση και διασφάλιση του απορρήτου της καταγγελίας ασφαλισμένου στο ΙΚΑ για μη ασφάλιση, με ρύθμιση αντίστοιχη με τα ισχύοντα για καταγγελίες εργαζομένων στην Επιθεώρηση Εργασίας.

xii. Αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών και συμψηφισμός αυτών με υφιστάμενες παροχές (ΥΠΕργΚΑ — ΙΚΑ). Ανάθεση στους Διευθυντές των Τοπικών Υποκαταστημάτων του ΙΚΑ να παρέχουν σε άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς τα ασφαλιστικά στοιχεία των αιτούντων επικουρική σύνταξη, σύμφωνα με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης. Εξυπηρετείται η ταχύτητα της δικαιοσύνης σε περίπτωση ασκήσεως προσφυγής. Ανάγκη σαφούς, ειδικής και επαρκούς αιτιολογίας των αποφάσεων των Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του ΙΚΑ, που εξετάζουν σε δεύτερο βαθμό τα αιτήματα των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του Ιδρύματος για να μειωθεί ο αριθμός των διοικητικών προσφυγών.

xiii. Υποχρεωτική αναγραφή του ΑΦΜ σε κάθε αίτηση προς το Δημόσιο και εν δυνάμει και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπου θα αποστέλλεται η απάντηση του Δημοσίου.

xiv. Υποχρεωτική αναγραφή του ΑΦΜ σε κάθε καταδικαστική ποινική απόφαση, ώστε η εξαγοράσιμη ποινή και τα έξοδα κάθε δίκης να αφαιρούνται αυτόματα και σε άμεσο χρόνο μέσω του ΥπΟικ, χωρίς τη συγκατάθεση, ή την σύμπραξη του αμετακλήτως καταδικασθέντος.

3. Ειδικότερες και Εξειδικευμένες Προτάσεις

i. Αρχειοθέτηση μηνύσεων από τον εισαγγελέα, με κατάργηση της υποχρέωσης του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών για αιτιολόγηση των διατάξεων για αρχειοθέτηση και καταδίκη του μηνυτή στην καταβολή διπλασίου παραβόλου και με παράλληλη δυνατότητα προσφυγής στον Εισαγγελέα Εφετών επίσης με αυξημένο παράβολο.

ii. Μείωση του αρχικού παραβόλου στην κατάθεση της μήνυσης και αναπροσαρμογή του κατά τη συνέχιση της ποινικής διαδικασίας, όσο αυτή εξελίσσεται. Η δικαιοσύνη, από κοινωνικό αγαθό, μετατρέπεται σε προνόμιο των πλουσίων, διότι το παράβολο είναι ιδιαίτερα μεγάλο, σε συνδυασμό με τη συνεχή μείωση των μισθών και των συντάξεων σε επίπεδο 300-1000 ευρώ για τους πολλούς. Αντιθέτως, όσο εδραιώνεται η κατηγορία και κρίνεται βασιμότερη θα συμπληρώνεται το παράβολο σε κάποιο ανεκτό επίπεδο.

iii. Δυνατότητα αρχειοθέτησης των ανώνυμων αναφορών. Εάν αφορούν αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα, αυτές θα τίθενται στην κρίση του Εισαγγελέα Εφετών.

iv. Αποποινικοποίηση των πταισμάτων του Ποινικού Κώδικα.

v. Αποποινικοποίηση ορισμένων εγκλημάτων ειδικών ποινικών νόμων, με βαθμό απαξίας που δεν άπτεται του κοινωνικού συνόλου σε συνδυασμό με αναβάθμιση των χρηματικών ποινών, καθώς και μετατροπή σε κατ’ έγκληση ορισμένων αυτεπαγγέλτως διωκομένων εγκλημάτων με βαθμό απαξίας που δεν άπτεται του κοινωνικού συνόλου (ψευδής καταμήνυση, ορισμένες μορφές απάτης 386 Α [απάτη με υπολογιστή] και 388 ΠΚ [απάτη σχετικά με τις ασφάλειες κ.λ.π.]. Σε κάθε περίπτωση, η χρηματική ποινή θα καταλογίζεται απ’ ευθείας από το Δημόσιο, με βάση το ΑΦΜ που θα είναι καταγεγραμμένο υποχρεωτικώς.

vi. Αποποινικοποίηση πολλών «ψευδοεκλημάτων» τα οποία ανήκουν στο χώρο του διοικητικού δικαίου.

vii. Αύξηση των εγκλημάτων που διώκονται κατ’ έγκληση, ώστε να αποσυμφορηθούν τα ποινικά δικαστήρια.

viii. Τροποποίηση διατάξεων του Αστικού Κώδικα ως προς την διαδικασία αναγνώρισης τέκνου γεννημένου εκτός γάμου προκειμένου να υπάρξει δυνατότητα αναγνώρισης στα ληξιαρχεία χωρίς συμβολαιογραφική πράξη.

ix. Καθιέρωση της σύνταξης των πρακτικών σε όλα τα δικαστήρια είτε ψηφιακά, είτε με μαγνητοφώνηση αυτών, με διατύπωση και των ερωτήσεων των παραγόντων τη δίκης επί των οποίων απαντά ο μάρτυρας.

x. Μηχανοργάνωση όλων των υπηρεσιών των δικαστηρίων.

xi. Πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού για την επάνδρωση των υπηρεσιών των δικαστηρίων, είτε με επιμόρφωση του υπηρετούντος προσωπικού (πχ δεν χρειάζονται 5 υπάλληλοι για να δέχονται αιτήσεις για έκδοση πιστοποιητικών μη πτωχεύσεως, ενώ μόνον δύο που θα καταχωρούν ηλεκτρονικά τις πτωχεύσεις, ενώ η αναζήτηση και η έκδοση πιστοποιητικού θα γίνεται ηλεκτρονικώς και θα χρεώνεται μία ελάχιστη αμοιβή ανά πιστοποιητικό και αναζήτηση).

xii. Ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας της πολιτικής και ποινικής δίκης.

xiii. Εξοικονόμηση χρημάτων για τη βελτίωση των κάθε είδους υποδομών κτιριακών κλπ, είτε με αξιοποίηση των πόρων του ΤΑΧΔΙΚ προς εκπλήρωση των σκοπών του, είτε από το ποσοστό του 92%, με το οποίο προσαυξάνεται η μετατροπή των ποινών.

xiv. Δημιουργία οργανωμένων προανακριτικών τμημάτων στις μεγάλες Εισαγγελίες Πρωτοδικών, τα οποία θα στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό για τη διερεύνηση των συγχρόνων και δύσκολων μορφών εγκλήματος (ηλεκτρονικό, οικονομικό έγκλημα κ.λπ.)

xv. Ολοκληρωτική αναμόρφωση του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, "ο οποίος θεσπίσθηκε το 1950 και απηχεί τις κοινωνικές ανάγκες εκείνης της περιόδου".